• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۷۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۵ - ۰۹:۰۲
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

تأثیر ترکیبات گیاهی بر سلامت مغز سالمندان

پژوهشگران دانشگاه سملوایز مجارستان دریافتند پلی‌فنول‌های (ترکیبات گیاهی) موجود در چای، توت‌ها، کاکائو و روغن زیتون فرا بکر می‌توانند با کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو، به حفظ عملکرد سلول‌های عصبی در مغز‌های پیر کمک کنند.

تأثیر ترکیبات گیاهی بر سلامت مغز سالمندان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به نقل از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی، پژوهشگران دانشگاه سِمِلوایز در مجارستان با بررسی صدها مطالعه آزمایشگاهی، حیوانی، جمعیتی و بالینی، به جمع‌بندی رسیده‌اند که ترکیبات گیاهی به نام پلی‌فنول می‌توانند از طریق فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی خود، به حفظ عملکرد سلول‌های عصبی کمک و با برخی از فرآیندهای آسیب‌زای مرتبط با پیری مغز مقابله کنند. این تحلیل در مجله نوتری‌یِنتز/ Nutrients منتشر شده است.

یک فنجان چای، یک مشت توت یا کمی روغن زیتون فرابکر، همگی حاوی ترکیبات گیاهی هستند که می‌توانند بر فرآیندهای مرتبط با پیری مغز تأثیر بگذارند. این ترکیبات که به پلی‌فنول معروف هستند، در مسیرهای زیستی مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری‌های ناشی از تخریب سلول‌های عصبی نقش دارند.

رژیم‌های غذایی غنی از پلی‌فنول

این بررسی توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشت که بر سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون تأکید دارد.

همچنین رژیم مایند/MIND را بررسی کرد که گونه‌ای از رژیم مدیترانه‌ای است و به‌طور خاص برای حمایت از سلامت مغز طراحی شده است.

این رژیم بر سبزیجات با برگ سبز و توت‌ها تأکید دارد و مصرف گوشت قرمز، کره، پنیر، شیرینی‌ها، غذاهای سرخ‌شده و فست‌فود را کاهش می‌دهد.

ترکیباتی که بیشتر بررسی شده‌اند عبارت‌اند از: اپی‌گالوکاتشین گالات/ EGCG (آنتی‌اکسیدان اصلی موجود در چای سبز)؛ رنگدانه‌های طبیعی که به توت‌ها رنگ می‌دهند؛ فلاونول‌های کاکائو؛ کورکومین، ماده‌ای که به زردچوبه رنگ زرد متمایز می‌بخشد. نقش باکتری‌های روده در پاسخ‌های فردی بدن بسیاری از پلی‌فنول‌ها را مستقیماً جذب نمی‌کند. در عوض، باکتری‌های روده، آن‌ها را به ترکیبات دیگری تبدیل می‌کنند که می‌توانند بر التهاب، مصرف انرژی سلولی و از طریق این مسیرها، بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر بگذارند.

از آنجا که ترکیب میکروبیوم روده (مجموعه باکتری‌های مفید ساکن در دستگاه گوارش) در هر فرد متفاوت است، یک ماده غذایی مشابه ممکن است در افراد مختلف پاسخ‌های زیستی یکسانی ایجاد نکند.

به گفته دکتر نوئمی موزس (Noémi Mózes)، استادیار مؤسسه پزشکی پیشگیرانه و بهداشت عمومی دانشگاه سملوایز و نویسنده اول این  این موضوع ممکن است توضیح دهد که چرا یک رژیم غذایی یکسان در همه افراد تأثیر مشابهی ندارد. در آینده، تغذیه شخصی‌سازی‌شده می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر بفهمیم چه کسانی بیشتر از یک رژیم غذایی غنی از پلی‌فنول بهره می‌برند.

زوال عقل؛ ضرورتی فزاینده برای پیشگیری

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل (دمانس) زندگی می‌کنند و این تعداد در دهه‌های آینده رو به افزایش خواهد بود.

 از آنجا که زوال عقل یکی از مهم‌ترین چالش‌های سلامتی مرتبط با پیری است، پژوهشگران توجه بیشتری به عوامل سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی، دارند که ممکن است به محافظت از سلامت مغز و کاهش خطر زوال شناختی کمک کنند.

با وجود نتایج امیدوارکننده در مطالعات انسانی، شواهد هنوز به اندازه‌ای قوی نیست که بتوان یک ماده غذایی یا مغذی خاص را به‌عنوان روشی مستقل برای پیشگیری از زوال عقل توصیه کرد.

نویسندگان تأکید می‌کنند که سالمندی سالم مغز بیشتر به عادات غذایی طولانی‌مدت وابسته است تا یک اَبَرغذای خاص. هیچ رژیم غذایی معجزه‌آسایی برای پیشگیری از آلزایمر اثبات نشده است.

با این حال، شواهد فعلی نشان می‌دهد که مصرف منظم سبزیجات، میوه‌ها، توت‌ها، غذاهای پر فیبر، ماهی و مغزها، همراه با کاهش غذاهای فوق‌ فرآوری‌ شده، می‌تواند از سلامت مغز حمایت و به حفظ عملکرد شناختی در طول زمان کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بهره برداری از سامانه آبیاری مبتنی بر هوش مصنوعی در اصفهان
تکمیل طرح‌های راهبردی و فرهنگی خوی شتاب می گیرد
آمادگی هپکو، سنگین ساز صنعت ایران برای تولید انواع تجهیزات فوق سنگین صنعتی
لیگ ملت‌های آسیا؛ سومی تیم بسکتبال ۳ نفره بانوان ایران در روز نخست
انتصاب آقای محسن رضایی به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی
حمایت از ایده‌ها و ظرفیت های خوبی آذربایجان غربی
میزان بارش‌های باران امروز کهگیلویه و بویراحمد
تهران میزبان نخستین اردوی انتخابی تیم ملی فوتسال ناشنوایان
بسته خبر‌های گوناگون کردستان/ ۱۹ مرداد ۱۴۰۵
راه اندازی آزمایشی نیروگاه خورشیدی ۱۵ مگاواتی کردکوی
آغازطرح ملی آموزشیِ بچه‌های فناور حاج قاسم، از کرمان
حمایت مالی از شرکت‌های خلاق برای توسعه صادرات
ورود بیش از ۴۰ هزار پیاده‌زائر به مشهدمقدس
عملیات بهسازی وآسفالت محور مهاباد – سردشت آغاز شد
آزادسازی ۱۶هزار متر مربع از اراضی کشاورزی در ارومیه
برگزاری مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر  در دفتر نماینده ولی فقیه در لرستان
اختتامیه نخستین رویداد ملی «میراث محتشم کاشانی» در برج آزادی برگزار شد
طرح رایگان گازسوز کردن خودرو‌ها در استان کرمان
تمایل بانوان افغانستانی به تحصیل در ایران، بعد از ممنوعیت تحصیل بانوان در این کشور
برداشت گوجه فرنگی از بیش از ۲ هزار هکتار مزارع اقلید
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پهپاد‌های ایران نزدیک سر نظامیان آمریکا منفجر می شدند
ترامپ هم خاک خواهد شد
خاموشی‌ها تا دو هفته آینده به حداقل می‌رسد
واکنش کاریکاتوریست یمنی به امضای توافق همکاری سه جانبه عربستان، ترکیه و پاکستان
پاییز پر بارش در هاله‌ای از ابهام
وضع جو بایدن وخیم است
دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب
سوخت‌های جایگزین برای کاهش ناترازی بنزین الزامی است
صرفه جویی ۸ هزارمگاوات ساعت برق با تعویض ۱۰ هزار کولر آبی
تخفیف ۳۰ درصدی در قبوض برق برای ۷۲۲ هزار مشترک تهرانی
نیویورک‌تایمز: جنگ ایران نظامیان آمریکا در کره جنوبی را در خطر قرار داد
موفقیت صنعت نفت حاصل کار یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است
واردات خودرو اقتصادی، جایگزین واردات خودرو لوکس شود
نقش مکمل نیروگاه‌های فسیلی در زمان افت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر
محسن رضایی نماینده رهبر انقلاب در شعام شد
گلایه از محقق نشدن وعده اعلام نتایج نهایی دکتری ۱۴۰۵  (۱۶ نظر)
واردات خودرو اقتصادی، جایگزین واردات خودرو لوکس شود  (۲ نظر)
عامل افزایش قبوض، عبور از الگوی مصرف در تابستان است  (۱ نظر)
پزشکیان: امروز مهمترین دغدغه بنده معیشت مردم است  (۱ نظر)
انصارالله یمن: حقوقمان را با «قدرت» می‌گیریم  (۱ نظر)
درخشش جوانان ایران در المپیاد جهانی هوش مصنوعی با کسب نخستین مدال طلا  (۱ نظر)
انتقاد رئیس‌کل بانک مرکزی از مواضع متناقض آمریکا  (۱ نظر)
تبریک رئیس مجلس به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار  (۱ نظر)
تاکید مالزی و اندونزی بر حمایت از فلسطین و اماکن مقدس قدس  (۱ نظر)
رقابت کونگ فوتوآ انتخابی نونهالان و نوجوانان استان همدان  (۱ نظر)
افزودن آب و وایتکس به شیر صنعتی صحت ندارد  (۱ نظر)
مستندسازی جنایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای طرح دعوی در مجامع بین‌المللی  (۱ نظر)
نظر فرماندهان سابق جنگ درباره محسن رضایی  (۱ نظر)
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران: در مسیر بازگشت ارز مشکل داریم  (۱ نظر)
انتشار نتایج آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعداد‌های درخشان  (۱ نظر)